Roulette FM

Voorlichting spoorwegovergang druk bezocht

De voorlichtingsavond over de spoorwegovergang Soestdijkseweg en stationsgebied Soestdijkseweg is dinsdagavond druk bezocht. In het H.F. Witte Centrum kregen belangstellenden uitleg over een aantal mogelijke varianten.
Variant 1, model 1 In variant C1 wordt de Soestdijkseweg verdiept en gaan alle vormen van vervoer (de auto en het langzaam verkeer) door middel van een gezamenlijke tunnelbak onder het spoor door. In dit model wordt gepoogd om het centrumgebied als het ware over de Soestdijkseweg heen te tillen. Het stationsplein wordt ten westen van de Soestdijkseweg in twee niveaus aangelegd. Eén gedeelte van het plein ligt op maaiveldniveau, tegenover het Emmaplein. Een voetgangersbrug in het verlengde van de Julianalaan verbindt het centrum met dit gedeelte van het stationsplein. Het andere gedeelte van het stationsplein ligt verdiept. De fietsenstallingen liggen aan dit verlaagde stationsplein. De perrons zijn vanaf het lager gelegen stationsplein middels trappen en een lift te bereiken. Variant 1, model 2 Ook dit model is gebaseerd op variant C1, waar de Soestdijkseweg wordt verdiept en alle vormen van vervoer door middel van een gezamenlijke tunnelbak onder het spoor doorgaan. In plaats van het centrum naar het station te brengen, zoals in model 1, wordt in dit model het station naar het centrum gebracht, door de perrons over de Soestdijksweg heen te verlengen en het stationsplein aan de oostkant van de Soestdijkseweg te situeren. Het stationsplein ligt dan aan de kant van het centrum en in het verlengde van het Emmaplein. Ook in dit model wordt het stationsplein verdiept. Het plein wordt door middel van hellingbanen en trappen met het centrum en door middel van een lift en trappen met de perrons verbonden. Variant 2, model 3 Dit model is gebaseerd op variant C2, waar een bypass wordt gemaakt voor autoverkeer. Het langzame verkeer (voetgangers, fietsers en speciale aandacht voor minder validen) gaat onder het spoor door ter plaatse van het huidige station. Omdat het autoverkeer omgeleid wordt, is het mogelijk om bij het station een gebied in te richten uitsluitend voor voetgangers en fietsers. In dit concept wordt een langgerekt stationsplein gemaakt, dat als geheel geleidelijk naar beneden ‘trapt’. Op het diepste punt zijn toegangen naar de perrons, in de vorm van trappen en een lift. Doordat er geen autoverkeer gekruist hoeft te worden, is de verbinding/aansluiting met het winkelgebied eenduidig voor het langzame verkeer in te richten. Met een trap is het mogelijk om uit de stationspleinruimte naar het centrumgebied te lopen (eventueel gecombineerd met fietsers). De gemeenteraad neemt 29 november een besluit op de varianten.